Afvallen door minder suiker te eten? Hoe pak je dit aan?

Je kunt vrij makkelijk afvallen door minder suiker te eten. Suiker zit in veel producten verstopt. Op deze manier krijg je ongemerkt veel te veel suiker binnen. Terwijl je lichaam het eigenlijk niet nodig heeft. Naast dat het energie levert, levert het ook loze calorieën. Al die suikers die je niet verbrand, zullen worden omgezet in vet. Dit zie je terug aan de cijfers op de weegschaal.

Je wilt graag afvallen maar voordat je je op het zoveelste dieet stort, neem dan eerst je huidige eetpatroon eens onder de loep. Het is echt niet nodig om bepaalde voedingsstoffen drastisch uit te sluiten. Dit is niet alleen ongezond voor je lichaam maar bovendien is het ook nog eens erg lastig om voor langere tijd vol te houden. Vaak met het welbekende jojo effect tot gevolg. Veel beter en gezonder is het om kleine aanpassingen te maken en deze langzaam door te voeren. Op deze manier kom je stap voor stap dichterbij jouw ideale gewicht.

Afvallen door minder suiker te eten

Door te minderen met snelle suikers, kun je al vrij snel resultaat behalen. Deze snelle suikers worden aan heel veel producten toegevoegd. Hierdoor krijg je ongemerkt best veel suiker binnen. Door met de snelle suikers te stoppen of deze te vervangen door producten die langzame suikers bevatten, zul je afvallen door minder suiker te eten. Door te stoppen met al die suikerrijke producten zul je er niet alleen door afvallen maar ook veel lekkerder van in je vel komen te zitten. Bovendien levert het ook nog gezondheidswinst op.

Minderen met suiker, hoe doe je dat?

Als je wilt afvallen door te minderen met suiker, kun je het beste eerst eens beginnen om bij te houden van wat je zoal eet en drinkt op een dag. Dit kun je doen door een week lang in een schrift op te schrijven van wat je eet en drinkt gedurende de dag, voor 7 dagen lang. Op deze manier krijg je het nodige inzicht in je eetpatroon. Misschien denk je dat het meevalt met jouw dagelijkse suikerconsumptie maar door het op te schrijven creëer je overzicht en zie je al snel waar de verbeterpunten liggen. Begin ook met het lezen van etiketten, zo zie je precies hoeveel suiker een product bevat.

suiker op het etiket ⇒Lees ook: Hoe herken je suiker op het etiket?

Waarmee vervang je suikerrijke producten?

De volgende stap is om ongezonde, suikerrijke producten te vervangen voor gezonde producten. Let hierbij ook op dranken. Zoals cola en vruchtensappen. Ook deze producten bevatten veel suiker.

  • Koek, snoep en chips kun je vervangen voor een stuk fruit, een handjevol nootjes, een gekookt ei, plakjes komkommer, handjevol cherry tomaatjes, enz. Inspiratie nodig? Kijk hier voor meer verantwoorde geraffineerd suikervrije tussendoortjes.
  • Frisdranken (ook de lightfrisdranken) en vruchtensappen kun je vervangen door water, thee of zwarte koffie.
  • Vruchtenyoghurt, vruchtenkwark, toetjes en gesuikerde yoghurtdrankjes kun je vervangen door gewone pure yoghurt, kwark of een glas (plantaardige) melk of karnemelk.
  • Kant en klare ontbijtgranen uit de supermarkt kun je vervangen door noten en zaden, of door je eigen granola te maken.
  • Laat de pakjes en zakjes uit de supermarkt voor wat ze zijn en gebruik gedroogde of verse kruiden.
  • Vervang je wit brood door volkoren brood.
  • Witte pasta door volkoren pasta.
  • Witte rijst door zilvervliesrijst.
  • Vervang gezoet broodbeleg (chocoladepasta, hagelslag, appelstroop, jam, enz.) door bijv. avocado, pindakaas (Calvé pindakaas bevat geen toegevoegde suikers), groentespreads, hummus, zalm, tonijn, gekookt ei. Inspiratie nodig? Bekijk dan onderstaand filmpje voor 3 heerlijke Hummus recepten die je zelf heel gemakkelijk kunt maken.

Stap voor stap vervangen

Neem de tijd om alle suikerrijke producten te vervangen voor gezonde en verantwoorde producten. Bovenstaand lijstje hoef je natuurlijk niet van de ene op de andere dag allemaal door te voeren. Integendeel, doe het gewoon stap voor stap volgens jouw eigen plan. Begin bijvoorbeeld eerst met het vervangen van frisdranken en vruchtensappen door water, groene- en kruidenthee of zwarte koffie. Is dat helemaal gelukt, ga dan verder met de volgende stap. Trek er op deze manier voldoende tijd voor uit om je nieuwe voedingspatroon aan te passen. Op deze manier kun jij ook afvallen door minder suiker te eten.

⇒Lees ook: 20 dagen suikervrij

Afbouwen van suiker in koffie of thee

Heb je suiker in je koffie of thee? Ook hier valt winst te behalen. Mijn advies is om dit langzaam af te bouwen. Op deze manier wen je langzaam aan de minderzoete smaak. Zou je hier ineens mee stoppen dan is de kans heel groot dat je dit niet volhoudt. De overgang van erg zoet naar geen suiker is dan te groot. Veel beter is het dus om stap voor stap te minderen.

Stel je drinkt vier koppen koffie en/of thee op een dag met in elke kop 2 suikerklontjes. Dit zijn dan al 8 toegevoegde suikerklontjes op een dag. Als je nu geen 2 maar 1.5 suikerklontje per kop gebruikt, zijn dat over een dag al 2 suikerklontjes minder. Maar 2 zul je misschien denken. Maar na een week zijn dat er 14 en na een maand al 56 suikerklontjes minder!

Als je aan de smaak gewend bent kun je verder afbouwen naar 1 suikerklontje per kop. Op deze manier wen je aan de minder zoete smaak totdat je helemaal bent afgebouwd van de suikerklontjes.

Hoe zit het dan met fruit?

Ook fruit bevat suiker. Deze suikers noemen we fructose. Toch is het niet nodig om te stoppen met fruit eten. Fruit levert namelijk ook vezels, vitamines en mineralen. Allerlei belangrijke voedingstoffen die ons lichaam nodig heeft om gezond te blijven. De aanbevolen hoeveelheid fruit is 2 á 3 stuks per dag. Drink jij regelmatig vruchtensap? Vervang vruchtensap voor een stuk fruit. Een glas vruchtensap zit namelijk bomvol snelle suikers.

fruitschaal suiker in fruit

Portieverdeling

Hoe vul jij je bord? Niet alleen wat we eten maar ook de hoeveelheid eten is van belang bij het afvallen. Een bord macaroni of pasta is voor veel mensen ook letterlijk een bord vol pasta met maar weinig groenten. Op deze manier krijg je als snel te veel koolhydraten binnen.

Maar wat is dan wel de juiste portieverdeling?

  • Vul de helft van je bord met groenten
  • Vul een kwart van je bord met vlees of vis
  • En vul een kwart van je bord met pasta, zilvervliesrijst, aardappelen, enz.

afvallen gratis weekmenu

 

Afvallen door minder suiker te eten? Hoe pak je dit aan?
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *