Of je nu af wilt vallen, beter wilt slapen, je hormonen in balans wilt, gezonder wilt leven, het maakt niet uit. Als je suikervrijer gaat leven zul je al snel verbetering merken. Teveel suiker heeft invloed op heel veel dingen. Je zult er geen spijt van krijgen om suikerbewuster te gaan leven. Je kunt hier op twee manieren mee beginnen. Of je start zelf, zoekt alles uit en volgt je eigen plan. Of je volgt een cursus suikervrij. Beide opties bespreek ik in dit artikel zodat jij de juiste keuze kunt maken.

Suikervrijer leven

Suikervrijer leven, hoe pak je dat aan? Op internet is er veel te vinden over suiker. Maar alles opzoeken en doorlezen, daar zit best veel tijd in. Daarnaast ik het ook belangrijk om op papier een plan op te stellen.

Wat is je doel? Wanneer ga je beginnen? Hoe ga je beginnen, wat is je aanpak? Welke stappen ga je zetten?

Werk dit plan uit op papier en begin ook met die stappen te zetten die jou dichter bij je doel brengen.

Stap voor stap

Eigenlijk ben je super enthousiast en wil je gelijk van start gaan. Het liefst zou je alles in één keer allemaal willen aanpakken.  Je wilt suikervrij leven, liever vandaag dan morgen. Toch raad ik je aan om van de ene op de andere dag helemaal suikervrij te gaan leven. Het is niet verstandig om zomaar ineens je hele leefstijl op zijn kop te gooien. De kans van slagen wordt ook vele malen kleiner als je dit ineens doet. Bovendien is het nogal wat om ‘alles’ zomaar ineens door te gaan voeren. Hoe doe je het dan wel? Stap voor stap, dat is de beste manier. Door te leren over suiker en stap voor stap veranderingen en aanpassingen te maken in je eetpatroon.

Voedingsdagboek

Om bewust te worden hoe het met jouw suikerinname is gesteld, zul je eerst inzicht moeten krijgen in jouw suikerinname. Dit inzicht kun je krijgen door eerst eens een week bij te houden wat je eet en drinkt. Schrijf alles op in een schrift en bekijk dit na een week. Vaak zie je dan al punten die je zou kunnen verbeteren. Kies een aantal punten uit en ga daarmee aan de slag.

Punten waar je mee aan de slag kunt gaan zijn bijv.: suiker afbouwen in de koffie/thee, ongezonde tussendoortjes vervangen voor gezonde en verantwoorde tussendoortjes, wit brood vervangen voor volkoren brood, enz.

Ga niet meteen met alle verbeterpunten aan de slag. Voer ze stap voor stap door. In jou eigen tempo net zolang tot je toe bent aan het volgende punt. Op deze manier went jou lichaam langzaam aan de veranderingen. Om te weten hoeveel suiker je binnenkrijgt raad ik je altijd aan om de benamingen van suiker te leren en etiketten te lezen.

Cursus suikervrij

Je kunt er ook voor kiezen om een cursus suikervrij te gaan volgen. Het voordeel hiervan is dat je niet alles uit hoeft te zoeken, dat je alle informatie die je nodig hebt in je mailbox ontvangt. Dit scheelt enorm veel tijd. Je kunt het in je eigen tempo volgen. Je hebt al een cursus suikervrij voor 20 dagen. Bovendien bestaat zo’n cursus vaak uit een compleet pakket met vele extra’s. Denk hierbij aan:

  • De online cursus:

20 dagen cursus suikervrij

  • De bonus: Startersgids

cursus suikervrij bonus

  • Bonus: recepten voor 10 suikervrije dranken

Minstens net zo belangrijk als voeding is vochtinname. In heel veel drankjes zit suiker. Vloeibaar snoepgoed noem ik zulke drankjes. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel nog sneller. Een mooie aanvulling is dan ook deze bonus van 10 suikervrije dranken.

cursus suikervrij dranken

  • Bonus: recepten van 10 suikervrije lekkernijen

Ook als je suikervrijer wilt leven, blijven er nog genoeg lekkere dingen over die je wel kunt eten. Vaak denken mensen dat suikervrij leven heel saai is. Niks is minder waar. Om je op weg te helpen krijg je bij de cursus ook nog eens 10 suikervrije recepten van lekkernijen erbij.

cursus suikervrij lekkernijen recepten

  • Boodschappenlijstjes:

Het nut van een goed booschappenlijstje is planning! Door te plannen weet je wat je wilt gaan kopen. Bij het boodschappen doen begint de ontdekkingstocht naar suikervrije producten. Dit kan heel lastig zijn en veel tijd kosten. Ria Kamelle, de auteur van de cursus suikervrij, heeft al boodschappenlijstjes gemaakt. Dankzij deze handige boodschappenlijstjes hoef jij zelf niks meer uit te zoeken. Alles wat je nodig hebt, staat op de lijst. Dit bespaart enorm veel tijd. Tijd die jij veel beter kunt besteden.

 

  • Besloten facebook community:

Bij de cursus suikervrij zit een besloten facebook community. Deze community is voor alle leden die de cursus ook volgen. Zo’n community vergroot je kennis over suiker enorm. Bovendien zit je in een groep met allemaal gelijkgestemden. Hierdoor zijn veel dingen herkenbaar. Daarnaast kun je ervaringen uitwisselen, tips lezen en misschien wel nieuwe contacten leggen.

facebook community cursus suikervrij

Tip: Koop alleen de boodschappen die je nodig hebt, dus de dingen die op je booschappenlijstje staan. Ga niet vlak voor etenstijd boodschappen halen. Vaak heb je dan al honger, hierdoor word je sneller verleid om suikerrijke producten te kopen. 

  • Levenslang updates via email:

email cursus suikervrij