gezonde suikervrije tussendoortjes

Als je wilt beginnen om geraffineerd suikervrijer te leven, blijkt het uitvoeren hiervan vaak nog erg lastig. Want waar begin je? En hoe begin je? Veel mensen maken nogal eens de fout om hun hele leefstijl ineens radicaal om te gooien. Dit kun je beter niet doen. Integendeel, je kunt dit beter stap voor stap aanpakken. Wist je dat je door voor de juiste tussendoortjes te kiezen, je veel winst kunt behalen? Of je nu af wilt vallen, geraffineerd suikervrij of gezonder door het leven wilt gaan. Slechte, suikerrijke tussendoortjes vervangen voor gezonde geraffineerd suikervrije tussendoortjes is zo’n eerste stap in de goede richting naar een gezonde leefstijl.

Geraffineerd suikervrije tussendoortjes zijn tussendoortjes die geen toegevoegde suikers bevatten. Wel kunnen deze tussendoortjes natuurlijke suikers bevatten. Dus de suikers die er van nature al in zitten. Bijv. Fruitsuikers wat in fruit zit.

gezonde tussendoortjes

Wat zijn tussendoortjes?

Verspreid over de hele dag hebben we energie nodig. Deze energie gebruikt ons lichaam om goed te kunnen functioneren. Deze energie kun je halen uit verschillende maaltijden. Zo heb je het ontbijt, lunch en diner als de drie hoofdmaaltijden. Voor veel mensen zijn deze drie eetmomenten te weinig. Dan kun je kiezen voor tussendoortjes. Tussendoortjes zijn eigenlijk bedoeld om je trek te stillen tussen twee maaltijden in.

Vaak wordt als tussendoortje gekozen voor ongezonde producten bomvol suiker, vet en andere toevoegingen. Naast dat deze tussendoortjes niks bijdragen aan een gezond lichaam wordt je er uiteindelijk alleen maar dik en moe van. Teveel suikers putten je lichaam namelijk op lange termijn uit.

Wat zijn ongezonde tussendoortjes?

Ongezonde tussendoortjes kun je beter mijden omdat ze vol zitten met toegevoegde (geraffineerde) suiker, verzadigd vet en kunstmatige toevoegingen.. Denk daarbij aan koek, ontbijtkoek, snoep, chips, gebak, enz.

tussendoortjes ongezond koek

Ook zitten deze producten ook nog eens bomvol caloriën. Aankomen is slechts een kwestie van tijd. Fabrikanten proberen vaak op de gezonde markt in te spelen door bijv. ontbijtkoeken te maken zonder suiker. Mooie claims op de verpakking moeten jou doen geloven en overtuigen om het product aan te schaffen. Ook al lijkt dit gezond, helaas is dit het niet. Laat je niet verleiden door zulke gezondheidsclaims.

Hoe ontstaan deze ongezonde gewoontes?

Ongezonde gewoontes ontstaan al op het moment dat je deze producten in huis haalt. Vaak staan mensen er niet bij stil wat voor ongezonde producten ze allemaal kopen. Eigenlijk verloopt alles volgens een vast patroon. Je gaat naar de winkel, doet de boodschappen, je koopt allerlei tussendoortjes wat je denkt nodig te hebben. Thuis ruim je het op, en als je nieuwe boodschappen nodig hebt, dan volgt hetzelfde proces opnieuw.

Zo zijn er ook mensen die denken dat ze gezond bezig zijn. Deze groep mensen kijkt naar de voorkant van een product ipv dat het etiket op de achterkant gelezen wordt. Claims als: ‘bevat minder suiker’ of ‘0 % vet’ zorgen ervoor om jou te laten geloven dat het product gezond is zodat jij dit product gaat kopen.

Ook zijn ongezonde gewoontes er vaak door de jaren heen ingesleten. Als je vroeger als kind altijd een koekje bij de thee kreeg, dan is de kans heel groot dat je dit op latere leeftijd blijft doen en deze gewoonte waarschijnlijk doorgeeft aan je eigen kinderen.

Dan zijn er ook nog factoren die meespelen dat je behoefte hebt aan suikerrijke snacks.

  • Slaap: Bij (chronisch) slaaptekort is je lichaam op een gegeven moment zo moe. Het heeft snelle energie nodig om de dag door te komen. Hierdoor heb je vooral behoefte aan suikerrijke dingen te eten.
  • Stress: Als je langere tijd bent bloodgesteld aan stress, dan kost dit jou letterlijk heel veel energie. Net als bij slaaptekort, neig je ook tijdens stressvolle periodes naar suikerrijke producten.
  • Maaltijden overslaan: Als je maaltijden gaat overslaan (ontbijt, lunch, diner) dan krijg je op andere momenten trek. Op zulke momenten grijp je dan ook sneller naar ongezonde producten.
Wat zijn gezonde verantwoorde tussendoortjes?
Gezonde en verantwoorde tussendoortjes zijn tussendoortjes die je energie geven en waarbij de voedingsmiddelen iets bijdragen aan je gezondheid.

Wat voor verantwoorde geraffineerd suikervrije tussendoortjes kun je kiezen?

Gelukkig blijven er nog heel veel geraffineerd suikervrije tussendoortjes over waar je uit kunt kiezen. Zoals:

  • Een gekookt ei: Een gekookt ei kun je zowel warm als koud eten. Tip: Kook meerdere eieren ineens en bewaar ze in de koelkast. Zo kun je er eentje pakken als je trek hebt. Ook handig om mee te nemen naar je werk.
  • Fruit: Eet dagelijks tenminste een stuk fruit als tussendoortje. Of maak een schaaltje fruit sla. Snijd hiervoor allerlei stukjes verschillende soorten fruit. Hier kun je allerlei soorten fruit voor gebruiken. Kiwi, meloen, aardbei, banaan, enz.
  • Rauwkost van groente: Groente is vooral bekend om bij het avondeten te eten. Ook voor tussendoor is groente in de vorm van rauwkost erg geschikt. Denk hierbij aan snackkommers, reepjes paprika, snack tomaatjes, plakjes komkommer, plakjes rettich, worteltjes, radijsjes, bleekselderij, enz.
  • Een schaaltje yoghurt of kwark met noten, zaden of bessen.
  • Een handjevol ongezouten noten.
  • Een volkoren cracker met huttenkase en plakjes komkommer.
  • Zelfgemaakte popcorn. De popcorn uit de winkel bevat vaak veel zout en suiker. De beste optie is om het zelf te maken.
  • Geroosterde kikkererwten. Bestrooi de (uitgelekte) kikkererwten met paprikapoeder en rooster ze in de oven (op 200 graden, 15 min. in de oven, even omscheppen en nogmaals 15 min. in de oven) en je hebt een heerlijke en gezonde snack.

suikervrijer leven

Mag je dan nooit meer iets ongezonds eten?

Denk nooit in termen als: “ik mag dit niet eten!” Dit werkt alleen maar averechts. Als je jezelf dingen gaat verbieden, neig je er juist meer naar om het wel te gaan eten.

Zo nu en dan minder gezond eten is ook helemaal geen probleem. Als je voor 80% gezond eet, blijft er voor 20% ruimte over om iets ongezonds te eten.

Als je op een mooie zomerse dag een ijsje gaat eten met je kind, geniet dan ook echt van je ijsje en het moment. Hou het echter bij dat genietmomentje voor zo nu en dan. Zou je dit namelijk elke dag doen, dan wordt het op een gegeven moment weer een gewoonte en is daarmee het eetmoment ook niet zo speciaal meer.

Vaak zul je merken dat als je al een tijdje geen producten met geraffineerde suikers hebt gegeten en je vervolgens weer eens iets suikerrijks eet, dat dit dan wel heel erg zoet smaakt. Dit heeft te maken met je smaakpapillen die elke keer veranderen. Het kan zelfs zo zijn dat wat je eerst altijd zo lekker vond, ineens helemaal niet meer zo lekker is.

Maak je eigen geraffineerd suikervrije tussendoortjes

Je kunt natuurlijk ook je eigen tussendoortjes maken. Het voordeel van zelf maken is dat je precies weet wat er allemaal in jouw tussendoortjes zit. Heb jij niet genoeg inspiratie om hier mee aan de slag te gaan? Dan is Bites het boek voor jou. Het boek bites is namelijk bedoeld voor iedereen die op zoek is naar goede alternatieven voor tussendoor. Dit handige receptenboek bevat maar liefst 75 recepten makkelijke en geraffineerd suikervrije tussendoortjes. De simpele ingrediënten die je hiervoor nodig hebt, kun je gewoon kopen in de supermarkt. Gezonde en lekkere tussendoortjes die geschikt zijn voor allerlei verschillende gelegenheden, zoals: thuis, onderweg, voor of juist na het sporten, op doordeweekse dagen of in het weekend en natuurlijk voor een feestje.

geraffineerd suikervrije tussendoortjes

 

Geraffineerd suikervrije tussendoortjes: gezonde snacks zonder toegevoegde suikers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *