ah smoothie aardbei banaan appel

Onlangs kwam mijn zoon thuis met een lege fles in zijn tas. Een fles van een ah smoothie aardbei, banaan en appel. Ik vind het dan altijd wel interessant om het etiket even door te lezen, naar wat er allemaal in zit. Hier was ik ook erg benieuwd naar. Met name naar de hoeveelheid suikers in de AH smoothie aardbei banaan appel. Bij het lezen van het etiket schrok ik nogal. Een reden voor mij om hier een blog over te schrijven.

Wil je zelf ook een etiket leren lezen? Lees dan even deze blog met een stap voor stap uitleg.

Smoothies, het klinkt zo gezond…

Het klinkt zo gezond. Een smoothie van zoveel mogelijk (vers) fruit. Hier vergissen nog steeds veel mensen zich in. Nog vaak wordt ten onrechte gedacht dat de suikers afkomstig uit fruit anders zijn dan dan de suikers die bijv. in cola zitten. Echter is dit niet het geval! Suiker is suiker. Het maakt hierbij niet uit of het suiker uit fruit is of suiker die is toegevoegd aan een product.

Ons lichaam heeft geen sensor om het verschil tussen de vele soorten suiker op te merken.

Te vaak een teveel aan suiker innemen is juist verreweg van gezond. Ook als het van een smoothie is. De hoeveelheid suiker wat door de WHO wordt aangeraden is maximaal 25 gram suiker per dag. Dit komt neer op zo’n 6 theelepels of 6 suikerklontjes.

Dit geldt niet alleen voor de suikers die we binnenkrijgen via het eten maar juist ook door het drinken van suikers. Door het te drinken krijg je namelijk nog sneller een hele suikerbom ineens binnen. Dit vloeibare suiker is bovendien ook erg slecht voor het glazuur van je gebit.

Etiket van de AH Smoothie aardbei, banaan en appel

Om er achter te komen wat er allemaal in de ah smoothie zit, heb ik het etiket doorgenomen. Als eerste wil ik zien wat voor ingrediënten er in de AH smoothie zitten.

Ingrediëntenlijst van de ah smoothie appel banaan aardbei:

  • 45% appel
  • 40% aardbei
  • 15% banaan
  • antioxidant (ascorbinezuur oftewel vitamine C)

Deze ingrediëntenlijst ziet er op het eerste gezicht gezond uit. En er is geen suiker aan toegevoegd.  Dan lees ik verder want ik ben natuurlijk heel erg benieuwd naar de voedingswaarde van deze smoothie. De voedingswaarde is verdeeld in twee rijen, namelijk per 100 ml. en per fles van 500 ml. Ik wil graag weten hoeveel suiker er in de fles van 500 ml. zit. Hiervoor kijk ik naar: koolhydraten en daaronder ‘waarvan suikers’.

Een fles AH smoothie banaan appel aardbei van 500 ml bevat maar liefst 60 gram suiker. Omgerekend zijn dit maar liefst 15 suikerklontjes! 15 suikerklontjes die je ‘zomaar’ even wegdrinkt. Een ware suikerbom dus.

Ook al zou je 2 porties van 250 ml. per keer drinken, dan nog bevat dat 7,5 suikerklontjes per keer. Ongetwijfeld zullen er veel mensen zijn die de hele fles van 500 ml. ineens leegdrinken.

Maar hoe kan dat dan? zul je je wellicht afvragen. In de ingrediëntenlijst stond geen suiker vermeld. Dit klopt, de suiker die in dit product zit is afkomstig uit het fruit. Dit wordt fruitsuiker of fructose genoemd. En zoals ik al eerder in dit artikel schreef, het maakt voor je lichaam niet uit, suiker is en blijft suiker.

In de hoek van het etiket staat ook nog vermeld hoeveel er van de verschillende soorten fruit in de smoothie is verwerkt.

Welgeteld: 50 aardbeien, 1 banaan en 4 appels. Doordat er een smoothie van gemaakt is, drink je dit dus heel gemakkelijk op. Deze hoeveelheden tegelijk opeten wordt echter al een stuk lastiger.

ah smoothie aardbei banaan appel

Eet jij met gemak 50 aardbeien, een banaan en 4 appels ineens op?

Eet bij voorkeur het fruit i.p.v. het te drinken.

Maak je eigen smoothie!

Om te voorkomen dat je grote hoeveelheiden fruit wegdrinkt, ga je gewoon lekker zelf aan de slag. Maar hoe maak je nu een gezondere smoothie?

smoothie zelf maken

Hierbij wat tips voor een gezondere smoothie:

  • Maak de smoothie gewoon zelf. Zo weet jij precies wat er in zit.
  • Voeg maximaal 2 stuks fruit toe aan je smoothie. Voor de rest kun je de smoothie met groente of yoghurt aanvullen..
  • Maak een groene smoothie. Dit kun je doen door te zorgen dat de smoothie voor het grootste gedeelte uit groente bestaat.
  • Maak de smoothie niet te vloeibaar. Er mogen best stukjes fruit tussen zitten zodat je wel moet kauwen. Eet de smoothie daarom ook met een lepel ipv deze te drinken. Het verteringsproces begint namelijk al in je mond. Door te kauwen mengen de enzymen uit het speeksel zich met het fruit. Door te kauwen merk je ook sneller dat je vol zit.
  • Ook noten en zaden kun je toevoegen aan een smoothie.

 

Ontdek de gevolgen van suikerrijke voeding

Wil jij meer weten over suiker? Wat het nou precies is en wat de gevolgen van teveel suiker voor je gezondheid zijn? Volg dan deze duidelijke cursus zodat jij ook in 40 dagen suikerbewuste keuzes leert maken. Ontdek de schadelijke gevolgen van suiker. Kom meer te weten te over suiker en doe mee!

Uitgelicht product: Hoeveel suiker zit er in een AH smoothie aardbei banaan appel?
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *