suiker in vruchtensap

Is het suiker in vruchtensap nou gezond of toch niet? De kans is groot dat jij bent opgegroeid met het gegeven dat een glas vers geperst vruchtensap gezond is. Lange tijd werd dit ook zo gebracht. Een glas vruchtensap was tot voor kort een goeie vervanger voor 1 stuk fruit. Totdat de gezondheidsraad in 2015 met de nieuwe ‘richtlijnen goede voeding’ naar buiten kwam. Vruchtensap werd niet langer als gezonde vervanger voor fruit gezien en werd verbannen naar de groep van frisdranken.

De reden hiervoor is: Er zit namelijk evenveel suiker in een glas vruchtensap als in een glas frisdrank.

Voor al die mensen die elke ochtend een glaasje vers geperste jus ‘d orange bij hun ontbijt nemen, en hierdoor denken dat ze gezond bezig zijn, zijn dus helemaal niet zo gezond bezig.

suiker in vruchtensap

Suiker in vruchtensap

Het suiker in fruit noemen we fruitsuikers of fructose.

Maar hoe zit dat nou met die suiker in vruchtensap? Zijn dat dan geen gezonde suikers?

Helaas, suiker is gewoon suiker. Het maakt daarbij niet uit of het suikers uit fruit zijn of de suiker die in de cola is verwerkt. Het lichaam reageert op beide vormen van suiker hetzelfde. Namelijk door producten met (snelle) suikers te eten of te drinken, stijgt onze bloedsuikerspiegel. Dit komt doordat suikers en zetmeel worden omgezet naar glucose. Hierdoor stijgt het glucose in je bloed. Het hormoon insuline moet er dan voor zorgen dat de bloedsuikerspiegel weer gaat dalen.

Suiker in sap, vloeibaar snoep

Voor het maken van een glas vers geperst sap heb je best een aantal stukken fruit nodig. Sap drink je veel sneller weg dan dat je het fruit in zijn geheel zou eten. Bovendien raak je eerder verzadigd door het eten van een stuk fruit, dan door het te drinken van fruit als sap of smoothie. Dit komt omdat het fruit is verwerkt. Je hebt als het ware het fruit uit zijn pakketje gehaald. Wat over bijft is dan het sap. Een flesje vers geperst sap bevat al gauw het sap van wel 3 of zelfs meer sinaasappelen.

Al die suikers zijn ook nog eens slecht voor je gebit. Vruchtensap bevat namelijk veel zuren wat het tandglazuur aantast. Als je veel en vaak vruchtensap drinkt, krijgt het tandglazuur geen kans om het zich van deze zuren te herstellen. Het gevolg hiervan is dat er tanderosie ontstaat waardoor er makkelijker gaatjes ontstaan.

Afvallen en vruchtensap

Denk je bij afvallen aan minder eten? Vergeet ook je vochtinname niet. Om af te kunnen vallen, zou je je leefstijl onder loep moeten nemen. Hoeveel beweeg je en wat krijg je binnen aan voeding en drinken. Vruchtensap kan ook bijdragen aan overgewicht. Ik zie nog veel in mijn omgeving dat er gedacht wordt dat door het drinken van vruchtensap betekent dat je gezond bezig bent. Helaas bevat vruchtensap veel snelle suikers. Bij langdurig een teveel aan snelle suikers, zul je het resultaat vroeg of laat op de weegschaal terug zien. Het lichaam zal de suikers die nodig zijn voor het leveren van energie, hier ook voor gebruiken. De rest van de suikers zal worden opgeslagen als vet.afvallen gratis weekmenu

Insulineresistentie of diabetes

Besef dat als je insulineresistent bent of wanneer je diabetes hebt, je extra dient op te passen met de inname van snelle suikers. Vruchtensap bevat veel snelle suikers en is dan zeker ook af te raden. Het maakt daarbij niet uit of je vers geperst vruchtensap drinkt of uit een pak. Beide soorten sap bevatten veel vloeibaar suiker wat de bloedsuikerspiegel snel doet stijgen. Deze snelle suikers worden uiteindelijk opgeslagen als buikvet.

Keer diabetes type 2 om

Diabetes type 2 is omkeerbaar! Wist je dat wanneer je er een gezonde leefstijl op na gaat houden en hierbij alle snelle suikers worden gemeden, insulineresistentie en zelfs diabetes type 2 omkeerbaar is?

Tips om te Minderen met vruchtensap

Ben je erg gesteld op je dagelijkse glazen vruchtensap, dan raad ik je aan om langzaam af te bouwen. Maar hoe minder je nu met vruchtensap?

  • Gebruik een kleiner formaat glas dan dat je voorheen deed. Zo krijg je veel minder suiker binnen.
  • Gebruik het sap van 1 sinaasappel en vul de rest van het glas met (koolzuurhoudend) water.
  • Vervang je glas vruchtensap voor een lekkere kop thee, koffie of glas water.

En drink je zo nu en dan wel eens een glas vruchtensap, geniet er dan ook extra van!

Cola of vruchtensap?

Er zit evenveel suiker in vruchtensap (glas vers geperste sinaasappelsap) als in een glas cola. Dat is ook de enige vergelijking met cola. Een glas vers sap is en blijft natuurlijk veel gezonder dan cola.

Zelfs al zou je cola light drinken, dan nog is dit ongezonder dan een glas vers geperst sap. Sap (dan bedoel ik het vers geperste sap) is natuurlijk en bevat vitamines en mineralen. Cola is alles behalve natuurlijk.

Conclusie:

Eet bij voorkeur je fruit. Dit voorkomt een snelle stijging en daling van je bloedsuikerspiegel. Dit is veel gezonder, beter voor je gewicht en voor je gebit. Bovendien profiteer je het meeste van de vitamines, mineralen en vezels als je fruit in zijn geheel eet.

 

 

Het suiker in vruchtensap, is het gezond of toch niet zo?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *