wat is suiker

Wat is suiker? Je leest en hoort er zoveel over maar wat is het nu eigenlijk?

Wat is Suiker? 

Suiker is een verzamelnaam voor een stof die tot de een groep koolhydraten behoort. Kristalsuiker, tafelsuiker en sacharose zijn allemaal namen voor deze stof, die we in de volksmond meestal ‘suiker’ noemen.

Koolhydraten zijn een brandstof voor je lichaam. Het eten van koolhydraten (suikers) levert energie. Op deze manier zorgt suiker er bijvoorbeeld voor dat je kunt bewegen en kunt denken. Na het eten ervan komt het suiker via het maag-darmkanaal in je bloed. Vervolgens wordt het afgegeven aan hersenen en spieren.

Andere namen voor koolhydraten zijn sachariden of suikers. Vooral de benaming ‘suikers‘ is vrij verwarrend omdat er een groot verschil bestaat tussen ongeraffineerde suikers (de onbewerkte suikers die meestal worden aangeduid met “koolhydraten”) en de geraffineerde kristalsuiker of rietsuiker die in de volksmond suiker worden genoemd  (dat zijn de bewerkte suikers).

De chemische naam voor suiker is ‘sacharose’. Een sacharosemolecuul is opgebouwd uit 2 suikermoleculen, namelijk uit glucose en fructose.

De chemische naam is ‘sacharose’. Zo is een sacharosemolecuul opgebouwd uit twee suikermoleculen, namelijk: glucose en fructose. Het komt van nature voor in groente, fruit en honing, maar het zit ook in suikerbieten en suikerriet.

Om het te o.a. te gebruiken als goedkope zoetmaker, halen de suikerfabrieken het voornamelijk uit suikerbieten door middel van waterextractie.

waarom zit overal suiker in?Lees ook: Waarom zit overal suiker in?

Benamingen voor suiker

Suiker heeft ook nog eens heel veel verschillende benamingen. Veelal als je een etiket van een product leest, blijk er toch suiker in het product te zitten, ook al staat het woord “suiker” niet op het etiket vermeld. Dit komt omdat fabrikanten dan een andere benaming voor suiker gebruiken. Inmiddels zijn er al meer dan 55 verschillende namen voor zoals fructose, siroop, aroma, maltose, enz.

⇒Tip: Download een handig overzicht van de verschillende benamingen hier

Niet iedereen is bekend met deze verschillende namen op het etiket, waardoor je niet goed weet wat je allemaal binnen krijgt. Dit maakt het een stuk lastiger om suikers te verminderen of helemaal te vermijden.

suiker op het etiket »Lees ook: Hoe herken je suiker op het etiket?suiker_4

Er zijn 2 verschillende vormen van suiker te onderscheiden.

  1. De suiker die door de fabrikant wordt toegevoegd aan producten. Zo worden deze suikers ook wel de geraffineerde suikers of toegevoegde suikers genoemd.
  2. De suikers die van nature (natuurlijke suikers) in een product aanwezig zijn. Denk hierbij aan fruit (fruitsuikers), groente, aardappelen (zetmeel), graanproducten, peulvruchten, zuivelproducten en honing, maar het zit ook in mais, suikerbieten en suikerriet.

Niet iedereen verstaat hier hetzelfde onder. Onderstaande definitie is zoals deze door Wageningen University is vastgesteld:

“Dit houdt in dat alle suiker, honing, siroop en stroop die toegevoegd worden tijdens de productie en bereiding van voedingsmiddelen, ‘toegevoegde suikers’ worden genoemd. Suikers die van nature voorkomen in onbewerkte producten (bijvoorbeeld in fruit, groente, melk) vallen niet onder deze term.”

Bron: Wageningen University

De meest voorkomende benamingen voor suiker

Sacharose. De suiker zoals die in de winkel te koop is (chemische naam voor suiker). Deze suiker wordt ook wel tafelsuiker of kristalsuiker genoemd. (riet- of bietsuiker)

macro--klontje-suiker--suiker--zoet_375983

Glucose ( =druivensuiker, de natuurlijke vorm D-glucose wordt ook wel dextrose genoemd.)

Fructose (=vruchtensuiker)

Glucose-fructosestroop ( -High Fructose Corn Syrop. Deze vorm van suiker wordt verkregen uit mais. Door de term vruchtensuiker klinkt het natuurlijker en gezonder dan gewone tafelsuiker maar dat is het helaas niet.)

Lactose (=melksuiker, deze zit in melk en melkproducten)

galactose (= een onderdeel van lactose. Galactose wordt in het lichaam omgezet in glucose.)

Maltose (moutsuiker, bekend als bestanddeel van bier)

Voeding en suiker

Kies bij voorkeur voor producten die zo natuurlijk mogelijk zijn zonder al te veel bewerkingen en waaraan geen toegevoegde suikers aan zijn toegevoegd. Dit zijn pure en onbewerkte producten met langzaam opneembare, natuurlijke suikers. Deze zorgen er namelijk voor dat je bloedsuikerspiegel niet te snel stijgt. Ook zul je sneller verzadigd zijn.

Geraffineerde suikers en zoetstoffen kun je beter zoveel mogelijk vermijden. Geraffineerde suikers zijn namelijk snel opneembare suikers. Hierdoor krijg je veel sneller last van pieken in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor kan je hormoonhuishouding in de war raken, kun je overgewicht ontwikkelen en het kan je uiteindelijk ook ziek maken. Zo kun je last krijgen van insulineressistentie wat kan overgaan in Diabetes type 2 oftewel suikerziekte.

Door de ingrediëntenlijst van een product goed te lezen zul je al gauw inzicht in de suikers krijgen. Hierdoor leer je verantwoorde en gezonde afwegingen en keuzes te maken.

Cursus suikervrij

Het kan ook lastig zijn om suikervrijer te gaan leven. Want waar begin je? Hier kan de online cursus ’20 dagen suikervrij’ een uitkomst bieden. Dit scheelt namelijk enorm in tijd dan wanneer je alles zelf uit zou moeten zoeken. Je kunt na aanmelding meteen beginnen aan jouw nieuwe suikervrije leefstijl.

Wil jij ook bewust met suiker om leren gaan? Wil je ook graag weten wat je wel en wat je beter niet kunt eten? Ben je op zoek naar makkelijke recepten?

Ria Kamelle is auteur van de cursus 20 dagen suikervrij. Stap voor stap leert ze jou van alles over een suikervrijer leven. Incl. boodschappenlijstjes, makkelijke recepten, een besloten community, enz.

cursus suikervrij

 

Wat is suiker?
Getagd op:                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *